5 dingen die je 's ochtends kunt doen om een topdag te hebben

 


Een goed begin is het halve werk, zeggen ze. Hier zijn 5 manieren om je dag een rocket boost te geven.

Heb je stiekeme wensen om je eigen onderneming te starten? Zou je wel eens willen werken aan dat idee voor een blog of een boek? Dikke kans dat je ergens een mooi idee op de plank hebt liggen, maar dat je er gewoonweg niet aan toekomt.

 

Het kan in ons drukke leven best moeilijk zijn om genoeg aandacht te besteden aan de dingen die we belangrijk vinden. Hoe kan je er dan toch aan toekomen?

 

De sleutel zit in de ochtend: de dingen die je belangrijk vindt moet je eerst doen. Voordat je afgeleid wordt door triviale dingen zoals werk en in de file staan enzo. Als je je ochtend goed aanpakt, kan de rest van de dag eigenlijk al niet meer stuk.

 

Hier zijn [x] dingen die je in je ochtendroutine kunt inbouwen die je de rest van de dag zullen helpen om gelukkiger, productiever en creatiever te zijn.

 

 

1. Maak van je ochtend een verzameling kleine overwinningen

 

Een van de belangrijkste dingen die je kunt creëren met een goeie ochtend is momentum. Volgens de beroemde psycholoog en onderzoeker Daniel Kahneman is momentum een belangrijk bron van positiviteit: als je je dag begint met een kleine ‘overwinning’, is de kans groter dat je de rest van de dag ook vooruitgangen blijft boeken.

 

Het kan dus bijzonder effectief zijn om van je ochtend een verzameling van deze kleine overwinningen te maken in de verschillende domeinen. Als je je creativiteit belangrijk vindt, kun je bijvoorbeeld ‘s ochtends een half uurtje reserveren voor schrijven of ander creatief werk. Of begin bijvoorbeeld je ochtend met een kwartiertje yoga of fitness. Bouw ‘s ochtends momentum op en hou je vaart vast.

 

2. Neem een koude douche

 

De gezondheidsvoordelen van een koude douche zijn wetenschappelijk onderbouwd, en het zijn er een heleboel. Zo is koud douchen goed voor je bloedsomloop, kan het helpen bij afvallen, werkt het stressverlagend en is het een goed middel tegen spierpijn. Bovendien is het een uitstekende mentale oefening: als je jezelf zover kunt krijgen om jezelf over de drempel te zetten om je koude kraan aan te draaien, lijken andere uitdagingen op je dag een stukje minder heftig.

 

Oh, en hadden we al gezegd dat je haar en je huid er beter uit gaan zien als je koud doucht? Dat dus ook.

 

3. Schrijf je doelen op

 

Het opschrijven van je enorm helpen met richting geven aan je leven. Een van de belangrijkste bronnen van motivatie is het hebben van een doel in het leven. Het idee dat je bijdraagt aan iets dat groter is dan jezelf. En het werkt niet alleen motiverend.

 

Onderzoekers in Japan ontdekten namelijk dat mensen die een doel in het leven hadden, langer leefden. Als dat geen goede motivatie is..

 

4. Mediteer

 

De effecten van meditatie op je concentratie, creativiteit, stress en mentale gezondheid zijn wetenschappelijk bewezen. Het klinkt misschien voor sommigen als geitenwollensokken zweverigheid, maar in wezen is het weinig meer dan een paar minuutjes stilzitten en op je ademhaling letten.

 

Tien minuutjes voor jezelf uittrekken om ‘s ochtends even in stilte of met een app te mediteren kan al wonderen doen voor de rest van je dag.

 

 

5. Maak van je routine ook echt een routine

 

De enige ochtendroutine waar je wat aan hebt is een ochtendroutine waar je je aan kunt houden. Daarom is het vooral van belang dat je de adviezen selecteert die voor jou werken. Geen zin in mediteren? Laat het lekker zitten. Hekel aan kou? Laat je douche lekker op warm staan. Maar wat wel ontzettend zinnig is, is om die dingen die je wél doet ook echt consequent te doen.

 

Maak desnoods een lijstje met de handelingen die je in de ochtend uitvoert, en ga iedere morgen dat lijstje af tot je je ochtendroutine kunt dromen. Pluk de dag en succes, we zien je boek wel verschijnen!