6 manieren waarop een eind door het bos lopen je superkrachten geeft

 

Leeg weekend in de agenda? Natuurlijk kun je met de benen omhoog 48 uur Netflixen. Of... je trekt de stevige stappers aan en maakt een flinke boswandeling. Dat is om heel veel verschillende redenen een goed idee.
 

Er zit iets in de lucht
Frisse lucht’ is niet alleen maar een uitdrukking. Uit Japans onderzoek blijkt namelijk dat je met het inhaleren van boslucht allerlei gezonde dingen binnenkrijgt, zoals essentiële oliën, goede bacteriën en negatief geladen ionen. Dat klinkt misschien als een aparte mengeling, maar in je lichaam werkt deze trits met elkaar samen aan een gezonde spijsvertering en de aanmaak van stoffen die zowel je fysieke als mentale gezondheid op peil houden.

 

Mensen die tussen het groen wonen gaan gewoon écht minder vaak naar de huisarts. En of je nou een uurtje gaat wandelen of de hele middag: je lijf zal je dankbaar zijn voor die volledige doorbloeding.

 

Van groen word je blij
Letterlijk. Want elk kleine beetje tijd dat je in de natuur doorbrengt blijkt positieve gevolgen te hebben voor je zelfvertrouwen, zelfs als het maar vijf minuten per dag is. Vooral tijd in de buurt van water doorbrengen heeft positieve gevolgen voor je gemoedstoestand.

 

“Mensen hebben 300 duizend generaties lang als boeren en jagers-verzamelaars in de natuur geleefd. Maar sinds een generatie of acht leven we in een steeds meer geïndustrialiseerde wereld,” zegt professor Jules Petty van de Universiteit van Essex. In die context is het logisch dat even uit die stressvolle wereld ontsnappen en de natuur induiken enorm veel kan doen voor je mentale gezondheid, zegt Petty. Al is het maar voor een momentje.

 

 

Je hebt minder stress

Meer boswandeling betekent minder stress. Tuurlijk, dat komt deels omdat je beweegt en je longen vult met die gezonde boslucht. Maar er is meer: de rustgevende, herhalende patronen van de natuur geven je brein de kans om al je gedachten op een rijtje te krijgen. Hierdoor maak je minder van het stresshormoon cortisol aan en voel je je rustiger, vrolijker en meer op je gemak.

 

Het helpt tegen piekeren

Ook als je een piekeraar bent of last hebt van een negatief zelfbeeld of algemenere concentratieproblemen, kan een regelmatige wandeling in de natuur wonderen voor je verrichten. In een onderzoek uit 2015 bleek namelijk dat mensen die een wandeling door het bos maakten veel minder last hadden van onrustige gevoelens en gepieker dan mensen die een even lange wandeling door de stad maakten.

 

Daarnaast blijkt het ook ontzettend goed voor je concentratie en geheugen. Waarschijnlijk omdat die negatieve stemmen in je hoofd hun mond houden en er eindelijk plaats is in je hoofd voor focus.

 

Je fantasie slaat op hol

Briljante ideeën of oplossingen voor problemen waar je écht niet uitkwam kunnen je zomaar verrassen tijdens een boswandeling. Wetenschappers vermoeden dat dat komt door de “incubatieperiode” van ideeën: als je stopt met nadenken over een idee of een probleem, werkt je brein in je onderbewuste nog hard door. Het kan dus zijn dat je zonder dat je het weet al een oplossing hebt bedacht, die er vervolgens uitkomt op een moment dat je even niet oplet.

 

Het feit dat zoveel bekende filosofen en kunstenaars wandelen als wondermiddel voor de creativiteit zien, zegt genoeg. Filosoof Friedrich Nietzsche riep ooit dat lopen an sich er al voor zorgt dat ideeën vrij door je hoofd kunnen stromen. De Britse denker H.D. Thoreau schreef zelfs een heel essay over het belang van wandelen in de natuur.

 

Kijk, je bent weer beter!

Ook zonder wandelen kan de natuur je gezondheid behoorlijk ten goede komen. Mocht je ooit in het ziekenhuis belanden, regel dan een kamer met uitzicht op iets groens. Dan sta je zo weer buiten. Patiënten die vanuit hun bed op een bosrijke omgeving uitkijken, herstellen sneller dan patiënten die door hun raam de bakstenen van een muur kunnen tellen.