Q&A COCA-COLA KERST 2018


Coca-Cola & Kerst

De Coca-Cola Kerstcampagne 2018

Overige vragen

Duurzaamheid kerstcampagne en kersttruck

Duurzaamheid algemeen

Kerstonderzoek

 

Coca-Cola & Kerst

 

Q: Wat heeft Coca-Cola met Kerstmis?

Al sinds 1931 zijn Coca-Cola en Kerstmis nauw met elkaar verbonden. In dat jaar introduceerde Coca-Cola namelijk de beeltenis van de Kerstman zoals we die vandaag de dag nog altijd kennen. Tekenaar en grafisch kunstenaar Haddon Sundblom gaf hem zijn kenmerkende uiterlijk: een warme, vriendelijke uitstraling, een witte baard en gekleed in het rood en wit van Coca-Cola.

 

Q: Is het waar dat Coca-Cola de kerstman heeft bedacht?

Nee, Coca-Cola heeft de kerstman niet bedacht. Echter, de kerstman zoals we hem nu allemaal kennen, kreeg zijn huidige uiterlijk - een vriendelijke uitstraling, een witte baard, gekleed in het rood en wit van Coca-Cola - van tekenaar en grafisch kunstenaar Haddon Sundblom in opdracht van Coca-Cola. Daarvoor zien we vooral afbeeldingen van de Kerstman als een soort laafachtig figuur met een groen pak.

 

Q: Staat de Coca-Cola Kerstman niet symbool voor een consumptiegerichte Kerst?

Wat ons betreft niet. In onze kerstcampagnes draait het ieder jaar weer om het beleven van speciale momenten met vrienden en familie. Ook in 2018 brengen Coca-Cola en de kerstman mensen samen met de campagne ‘Maak de feestdagen speciaal’. 

 

Q: Hoe ziet de Coca-Cola kerstverpakking eruit dit jaar?

Hieronder zie je afbeeldingen van de kerstverpakkingen voor Coca-Cola, Coca-Cola zero sugar en Coca-Cola light. De verpakkingen zijn voorzien van een afbeelding van de Kerstman. Al onze verpakkingen zijn 100% recyclebaar. 

 

Q: De kerstverpakkingen hebben een afbeelding van de kerstman. Is dit geen kindermarketing?                      

Nee, dit is niet bedoeld als kindermarketing. De kerstman is het icoon rondom Kerst en niet gericht op kinderen. Hij spreekt iedereen aan. Daarnaast is het geen licensed character, specifiek gericht op kinderen, zoals Dora of Spongebob. We hanteren een strikt beleid waarin we ‘geen-reclame richting jongeren onder de 13 jaar maken. Dit betekent bijvoorbeeld in dit geval dat we met de kerstcampagne niet rondom kinderprogramma’s zullen adverteren.

 

 

De Coca-Cola Kerstcampagne 2018

 

Q: Wat is het idee achter de Coca-Cola kerstcampagne voor 2018?

Coca-Cola wil mensen samenbrengen tijdens de feestdagen, en hoe kun je dat nu beter doen dan middels de gedeelde liefde voor muziek? Dit jaar is het thema van de kerstcampagne “Maak de feestdagen speciaal”, met een speciale rol voor de revival van het iconische kerstlied ‘Holidays are coming’. 

 

Q: Is dit nog steeds onderdeel van de ‘Taste the Feeling’-campagne?

Ja, net zoals alle marketingactiviteiten rondom Coca-Cola trademark is ook deze kerstcampagne onderdeel van ‘Taste the Feeling’. Hiervoor gelden ook de principes van de één-merkstrategie. 

 

Q: Waarom is de song ‘Holidays are Coming’ opnieuw opgenomen?

Coca-Cola wil mensen bij elkaar brengen tijdens de feestdagen en zet dit jaar in op de kracht en gedeelde liefde voor muziek. Om het iconische lied een meer eigentijds gevoel te geven heeft Coca-Cola talent uit Europa samengebracht. Met hun verschillende muziekstijlen is het originele nummer nieuw leven ingeblazen. 

 

Q: Uit wie bestaat de doelgroep van de campagne?

Kerst is een van die bijzondere momenten waarbij vrienden en familie bij elkaar komen om samen feest te vieren. Het is een feest van alle leeftijden: jong en oud koesteren deze gezellige tijd van het jaar. De doelgroep van de kerstcampagne van Coca-Cola is dan ook breed, waarbij er specifieke middelen worden ingezet voor de verschillende groepen, bijvoorbeeld digitale activatie via cocacola.nl voor de jongere generatie (13+) en promotionele winkelvloeracties gericht op alle mensen die de boodschappen doen. 

 

Q: Welke artiesten zingen het lied?

Het lied wordt gezongen door The Kingdom Choir, Namika en Camélia Jordana.

 

Q: Waarom is er voor deze artiesten gekozen om de song opnieuw op te nemen?

Toen Coca-Cola de prachtige uitvoering van The Kingdom Choir zag tijdens het huwelijk van Prins Harry en Meghan Markle in de UK, wisten we meteen dat het de perfecte match zou zijn. Hun harmonieuze uitvoering past goed bij de geest en het sentiment van het originele nummer ‘Holidays are Coming’. We wilden daar opkomende talenten met verschillende muziekstijlen naast zetten, en zijn trots op het uiteindelijke koor dat is gevormd samen met Namika en Camélia Jordana.

 

Q: Wie heeft de nieuwe versie van het lied geschreven en geproduceerd?

De heropname werd geproduceerd door de bekroonde Britse producer Jon Cohen, die eerder albums voor onder meer Adele, George Michael en Lady Gaga produceerde.

 

Q: Is de songtekst veranderd vergeleken met het origineel?

Ja, de songtekst is iets veranderd vergeleken met het origineel. Coca-Cola wilde het sentiment van de feestdagen iets meer benadrukken. 

 

Q: Kunnen we een live performance van het lied bekijken?

Als er een live optreden in Nederland zal zijn, dan wordt dit op de Coca-Cola social media kanalen aangekondigt.

 

Q: Waar is de single te koop?

Je kunt de single kopen via iTunes en Spotify en zal niet in de winkels verkrijgbaar zijn.

 

Q: Kan ik ergens de officiële clip bekijken?

De officiële clip kun je via deze link bekijken.

 

Q: Van wie was het originele lied?

Het originele lied, opgenomen in 2001, met de titel ‘Wonderful Dream (Holidays are Coming)’ is een nummer van de Amerikaanse artiest Melanie Thornton. Het is geschreven door Thornton, Mitchell Lennox, Julien Nairolf, Ben Naftali, Terry Coffey, Jon Nettlesbey, Rich Airis en Scott Temper en geproduceerd door Lennox en Nairolf.

 

Q: Wanneer werd het lied voor het eerst gebruikt in een Coca-Cola kerst commercial?

Het lied van Melanie Thornton werd in 1995 al gebruikt in een Coca-Cola kerstcommercial. Sindsdien is het nummer onlosmakelijk verbonden met vele Coca-Cola Kerstcampagnes en voor veel mensen roept het direct het warme gevoel van de feestdagen op. 

 

Q: Zal het nieuwe lied te horen zijn in de televisiecommercial?

Ja, het nieuwe lied zal als soundtrack te horen zijn in de nieuwe Coca-Cola kerstcommercial. 

 

Q: Vanaf wanneer is de nieuwe televisie commercial weer te zien?

De tv commercial is in Nederland vanaf 6 december t/m 26 december 2018 te zien. 

 

Q: Welke markten zullen de campagne uitzenden?

De tv commercial zal getoond worden in verschillende markten over de hele wereld. Voor Nederland is deze internationale TVC aangepast voor de lokale markt door de taal aan te passen en het toevoegen van een tag-on die de lokale activatie uitlicht. 

 

Q: Is de campagne wereldwijd gelijk of voegen jullie nog lokaal elementen toe?

De Nederlandse Coca-Cola kerstcampagne is een doorvertaling van de internationale kerstcampagne. Voor Nederland is de internationale campagne door vertaald naar de lokale markt door Noise. De online activatie door Isobar en de trucktour wordt georganiseerd door Chase. 

 

Q: Wat zijn de belangrijkste campagne-onderdelen?

De belangrijkste onderdelen zijn:

  • TV:
    Met de kerstcommercial wil Coca-Cola de kijkers raken en het ultieme kerstgevoel overbrengen. 

  • Kersttruck:
    De Coca-Cola kersttruck rijdt vanaf 6 december door het land. Het schema wordt gedeeld via onze website en social media kanalen. De zijkant van de bekende kersttruck is open en kun je de woonkamer van de kerstman zien. Om de kersttruck hebben bezoekers de mogelijkheid om in een karaoke setting kerstklassiekers inclusief Holidays Are Coming te kunnne zingen voor het ultieme kerstgevoel. Natuurlijk kun je ook met de kerstman en kerstelfjes op de foto. Het reisschema van de kersttruck kan je vinden op: www.cocacola.nl/kerst

  • Digitaal:
    Dit jaar roepen we consumenten op via social media om deel te nemen aan het Holidays Are Coming Storychoir; een singalong van ons kerstlied waarbij we een compilatie creëren van consumenten die een stukje zang insturen. Op deze manier maken we de feestdagen extra speciaal door mensen ook digitaal samen te brengen. Daarnaast is er een kans voor de meest getalenteerde inzendingen om in een koor te mogen zingen als onderdeel van de All You Need Is Love Kerst uitzending waarmee we een samenwerking hebben als Coca-Cola.

 

Q: Zal de campagne ook breder ondersteund worden?

De campagne wordt ondersteund via traditionele media, digitale media en winkelvloer-communicatie om het kerstgevoel optimaal te verspreiden en zoveel mogelijk mensen te bereiken met onze campagne. 

 

Q: Wordt er ook gesampled bij de kersttruck?

Ja, bij de kersttruck wordt Coca-Cola zero sugar in 150ml blikjes uitgedeeld. 

 

 

Overige vragen

 

Q: Hoeveel geld besteden jullie aan deze campagne?                                                                                                 

Helaas kunnen wij daar geen antwoord op geven. We delen nooit onze marketing uitgaven. We kunnen wel zeggen dat het vergelijkbaar is met andere jaren. 

 

Q: Hoeveel hebben de artiesten betaald gekregen om mee te werken?

Over de hoogte van de vergoeding doen wij geen uitspraak, maar uiteraard krijgen de artiesten een mooie vergoeding voor het werk dat zij doen.

 

Q: Maakt Coca-cola winst met de release van de nieuwe song?

Dat is niet de inzet. Coca-Cola wil de opbrengst van de single aan het goede doel doneren, en bepaalt na afloop van de campagne aan welke organisatie(s). 

 

Q: Er wordt een kind gebruikt in deze campagne. Betekent dit dat jullie met de campagne specifiek kinderen targetten?  

De rol van de veertienjarige jongen is om de volwassenen om hem heen, die extra hun best doen tijdens de kerstperiode, een verfrissende Coca-Cola te geven. The Coca-Cola Company zorgt ervoor dat er geen campagnes worden gericht op kinderen jonger dan 12 jaar (internationaal) en 13 jaar voor Nederland (specifieke nationale afspraak). Dit betekent het volgende op het gebied van marketing en sales: 

  • Geen directe reclame die hoofdzakelijk is gericht op kinderen jonger dan 13 jaar. 
  • Geen verkoop van frisdranken op basisscholen.
  • Geen reclame op scholen. 
  • Op middelbare scholen zal vanaf binnenkort alleen nog frisdrank aanwezig zijn dat laag is in calorieën of geheel suikervrij. Activaties op scholen gebeuren vanuit onze betrokkenheid alleen met water.

 

Q: De kerstman drinkt in de TVC een klassieke Coca-Cola – zou hij geen variant moeten drinken met minder calorieën?  

In de TVC zie je zowel de klassieke Coca-Cola als Coca-Cola zero sugar terug. In de verdere uitwerking van de campagne, bijvoorbeeld in outdoor, leggen we de nadruk op Coca-Cola zero sugar. Aan het einde van de TVC drinkt de kerstman een klassieke Coca-Cola, maar hij geniet ook regelmatig van een Coca-Cola zero sugar. Na een avond hard werken en pakjes rondbrengen kan hij wel wat extra energie gebruiken, en geniet hij van de klassieke variant. 

 

 

Duurzaamheid kerstcampagne en kersttruck

 

Q: De kersttruck als campagne-onderdeel is toch niet duurzaam?

De heritage rondom Coca-Cola en Kerst willen we zoveel mogelijk behouden. De truck en Coca-Cola zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden door de klassieke ‘Holidays are coming’ reclame. Maar we gaan wel mee met de tijd en nemen veel maatregelen rondom duurzaamheid:

 

• Afval: tijdens de maken we recycling leuk met de honkbal-prullenbak. Er zijn meerdere afvalbakken beschikbaar op de locaties van de truck, met de toezegging dat we het gebied binnen 2 km rondom het activeringsgebied reinigen.

• Energie / brandstof: de Coca-Cola Christmas-truck wordt 2,5 weken per jaar gebruikt en het aantal kilometers dat we maken wordt tot een minimum beperkt. De vrachtwagen wordt op locatie aangesloten op krachtstroom. Aggregaten worden zo min mogelijk ingezet. Dit jaar rijdt de truck op bio / blauwe diesel. Daarnaast nemen we zoveel mogelijk materialen mee de vrachtwagen in om het ondersteuningsvervoer tot een minimum te beperken.

• Kidsmarketing: we begrijpen dat de kerstman aantrekkelijk kan zijn voor kinderen, en om direct marketing voor kinderen te voorkomen, houden we rekening met een paar beperkingen. Geen reclame, sampling of andere (off- en online) marketingactiviteiten gericht op kinderen jonger dan 13 jaar. De kerstman en zijn team zijn hierop getraind om die verantwoordelijkheid te nemen tijdens de kersttour.

• Suiker: nul is de held, ook tijdens de kerst. Tijdens de trucktour specifiek is alleen Coca-Cola zero-sugar beschikbaar om consumenten de kans te geven om de geweldige smaak van Coca-Cola zonder suiker te proeven.

 

Q: En hoe is dat dan met het reguliere transport bij Coca-Cola?

Het reguliere transport van Coca-Cola (bv. vanuit de fabriek in Dongen naar de supermarkt) verduurzamen we steeds verder. Zo startten wij in 2016 een pilot met hernieuwbare diesel, we hebben daarmee de CO2-uitstoot met 24% per vrachtwagentank verminderd. Coca-Cola is ambitieus op het gebied van duurzaamheid en wij willen de CO2-uitstoot van onze eigen activiteiten, inclusief transport, tegen 2020 met 50% hebben teruggebracht.

 

 

Duurzaamheid algemeen

 

Q: Wat doen jullie om recycling te bevorderen?

Naast dat alle verpakkingen van Coca-Cola Nederland 100% recyclebaar zijn, maken we ook steeds meer gebruik van gerecycled materiaal om nieuwe verpakkingen van te maken. Zo werken we toe richting circulariteit. We doen er alles aan om volgend jaar (2019) al onze flessen uit 50 procent gerecycled plastic (RPET) te laten bestaan. Ook maken we de verpakkingen steeds lichter. Op die manier hebben we minder grondstoffen en energie nodig. 

Om ervoor te zorgen dat al onze verpakkingen terugkomen – zodat we er weer nieuwe verpakkingen van kunnen maken - werken we samen met allerlei partijen om het probleem van zwerfafval aan te pakken. Denk daarbij aan Plastic heroes en Nederland Schoon. 

Zij boeken goede resultaten waarbij niet alleen drankenverpakkingen maar ook andere waardevolle, herbruikbare stromen worden ingezameld. Door samen te werken en krachten te bundelen, kun je meer bereiken. En hoe meer mensen begrijpen dat verpakkingen een waardevolle grondstof zijn voor nieuwe materialen, hoe beter dat is voor iedereen.

 

Q: Maar doet Nederland het dan zo slecht op het gebied van recycling? 

We zijn in Nederland al goed bezig met recycling. Zo’n 95% van de grote flessen komt terug en zo’n 70% van de kleine flesjes wordt gerecycled. 30% belandt in het restafval en wordt dus verbrand, en een klein deel eindigt helaas in de natuur als zwerfafval. Dit kan beter. Daarom hebben we onszelf als doel gesteld om uiterlijk in 2025 100% van onze verpakkingen in te zamelen. Dat is een doel voor heel West-Europa, en uiteindelijk ook wereldwijd (2030).

 

Q: Wat zijn de ambities van Coca-Cola op het gebied van recycling?

We hebben een aantal West-Europese ambities uitgesproken die we in 2025 gerealiseerd willen hebben. 

● Wij zorgen ervoor dat 100% van onze verpakkingen recyclebaar of hervulbaar is

● We werken samen met lokale en nationale partners om 100% van onze verpakkingen in te zamelen. 

● We zorgen ervoor dat ten minste 50% van het materiaal dat we voor onze verpakkingen gebruiken afkomstig is van gerecycled materiaal. Voor onze PET-flessen in Nederland willen we dit al in 2019 bereikt hebben. 

● We gebruiken de kracht van onze merken om iedereen aan te zetten tot recycling.

 

Q: Hoe denkt Coca-Cola over recycling? 

Wij vinden dat onze verpakkingen niet in de natuur of oceanen terecht moeten komen. Om het probleem van zwerfafval aan te pakken, werken wij samen met allerlei partijen om tot effectieve oplossingen te komen. Want door samen te werken en krachten te bundelen, kun je meer bereiken. En hoe meer mensen begrijpen dat verpakkingen een waardevolle grondstof zijn voor nieuwe materialen, hoe beter dat is voor iedereen. Het uiteindelijke doel is circulariteit: van iedere verpakking weer een nieuwe verpakking maken. 

 

Q: Statiegeld is toch gewoon de oplossing?

Dat is een optie, maar uiteindelijk is uitbreiding van het huidige statiegeldsysteem een politiek besluit en niet aan Coca-Cola om dat in te voeren. Vooropgesteld: we hebben een goed systeem in Nederland. Hier wordt al sinds jaar en dag samengewerkt door allerlei partners in de keten (producenten, supermarkten, landelijke overheid, gemeenten, afvalverwerkers) om tot goede inzameling en recycling van zo veel mogelijk afval te komen. We zien hoge inzamelingscijfers in Nederland voor alle ingezamelde afvalstromen, ook voor plastic. 

Als uitbreiding van het huidige statiegeldsysteem nodig is om verpakkingsafval van straat te krijgen, dan zullen wij dat direct ondersteunen. Het gaat natuurlijk om veel meer zwerfafval, dan alleen flessen van Coca-Cola. Maar dat is iets wat we samen, met de hele industrie, moeten besluiten. Coca-Cola heeft geen invloed op de gehele keten. En vergeet de belangrijke rol van de consument niet, door afval altijd in de afvalbak te gooien zal het zwerfafval flink afnemen. We moeten het samen doen. 

 

 

Kerstonderzoek

(bron: Mediabrands Marketing Sciences 2015) 

 

Belangrijkste facts

● Bij een derde (30% ) van de mensen ontstaat het kerstgevoel een maand voor Kerst.

● Kerstmuziek op de radio is voor een vijfde de belangrijkste trigger.

● Het kerstgevoel is vooral sterk onder jongeren tussen de 18 en 29 jaar. Ruim de helft (55%) van hen ziet dit als de gezelligste tijd van het jaar (versus 41% gemiddeld).

● Kerst is vooral quality time met familie. Twee keer zo vaak als quality time met vrienden.

● Op kerstavond kijken we samen een film, op de kerstdagen staat het diner met familie centraal.

● Kerst is geslaagd als iedereen het gezellig heeft gehad.

● Tweederde van de jongeren geeft cadeaus met Kerst. 

● Een op de vijf jongeren vindt Kerst een stressvolle periode (vooral door inkopen doen en het diner bereiden, gevolgd door contact met familie).

● Coca-Cola is voor een derde (30%) van de jongeren hét top of mind merk als ze aan Kerst denken. 

● Bijna twee derde van de jongeren (57%) vindt dat Coca-Cola in de kerstcommercial een positieve kijk op het leven heeft.